Aktywność fizyczna seniorów

8 listopada 2021

admindn

Zdrowie

0

Naukowcy, poszukujący metod opóźniających proces starzenia, jednogłośnie apelują, iż aktywność fizyczna seniorów pomaga zapobiec zmianom, zachodzącym w organizmie. Poza układem mięśniowym, ruch pozytywnie wpływa również na pracę mózgu.

Eksperci WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) stwierdzili, że podstawą działań profilaktyczno-leczniczych jest regularne uprawianie aktywności fizycznej przez seniorów. Niestety osoby starsze często ograniczają swoją aktywność fizyczną do minimum, z przyczyn baraku motywacji, a także obawy o stan zdrowia.

Wraz z wiekiem pojawiają się m.in. osteoporoza, choroby zwyrodnieniowe stawów, choroby układu sercowo-naczyniowego, spadek masy mięśniowej, zaburzenia pamięci. Szczególnie niebezpieczne dla zdrowia seniorów są skutki braku aktywności ruchowej, wpływające na osłabianie kości, a co w konsekwencji powoduje zwiększoną podatność na ich łamliwość. Brak ruchu ma również wpływ na powstawanie zmian zwyrodnieniowych stawów.

Odpowiednio dobrane ćwiczenia:

 – spowalniają niekorzystne zmiany zachodzące w układzie ruchowym, m.in. zwyrodnienia stawów;
 – wpływają na jakość wykonywanych ruchów;
 – pozwalają utrzymać sprawność i samodzielność seniorów.

Aktywność ruchowa osób starszych powinna zawierać 3 elementy:

 – ćwiczenia wytrzymałościowe;
 – ćwiczenia siłowe;
 – rozciąganie.

Regularnie uprawiana aktywność fizyczna:

 – Zapobiega powstawaniu choroby Altzheimera;
 – Poprawia koncentrację, zdolność przetwarzania informacji, a także ma pozytywny wpływ na procesy myślowe;
 – Chroni przed często spotykaną u osób starszych depresją;
 – Chroni przed niekorzystnymi skutkami osteoporozy;
 – Oddziałuje na zwiększenie masy mięśni, poprawę gibkości, siły oraz koordynacji ruchowej.

Post by admindn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *